Sila Klik Nuffnang

Monday 13 August 2012

Sudahkah Anda Tunaikan Kewajipan Zakat Fitrah..??

Bonus setengah bulan gaji telah pun dibayar minggu lepas. Hari ini, gaji kakitangan awam bagi bulan ogos juga telah dibayar lebih awal bagi kemudahan mempersiapkan sambutan Hari Raya Aidilfitri yang bakal tiba. Namun, sebelum terlajak berbelanja sana sini, baik rasanya diingatkan dengan kewajipan setiap orang Islam seperti mana yang termaktub di dalam Rukun Islam.

Zakat fitrah ada kewajipan bagi seluruh umat Islam sama ada yang berkedudukan tinggi, sederhana dan golongan marhaen kebanyakan. Kewajipan zakat fitrah ini jatuh pada Bulan Ramadhan semula daripada hari pertama sehingga sebelum solat sunat Aidilfitri pada 1 Syawal nanti. Jika ingin bercerita tentang faedah, kelebihan, waktu afdhal, sunat dan wajib membayar zakat ini pastinya panjang lebar perbicaraannya. Maka, eloklah jika ianya dihuraikan di dalam kuliah atau majlis-majlis ilmu.

Penulis ingin memaklumkan kepada sesiapa yang masih lagi belum menunaikan zakat fitrah, tahun ini kadar bagi Wilayah Persekutuan adalah sebanyak RM 7.00 sahaja. Jika dibandingkan dengan rezeki yang Allah kurniakan kepada kita (bonus & gaji bulanan), jauh lebih rendah. Begitu juga jika dibandingkan pula dengan harga 4-5 pasang baju raya yang kita beli untuk Aidilfitri nanti. Apalah sangat nilai itu jika dibanding pula dengan pahala dan manfaat yang diperolehi daripada menunaikan rukun Islam yang keempat ini.

Berikut adalah kadar bayaran zakat fitrah bagi keseluruhan negeri di Malaysia.

* Bagi negeri Johor dan Terengganu berdasarkan harga, gred dan jenis beras yang dimakan.

Kemudahan Bayaran Zakat Fitrah

Kebelakangan ini penulis tertarik dengan beberapa transformasi yang telah dilakukan bagi memberi kemudahan pembayaran zakat fitrah ini. Bermula daripada inisiatif pembayaran zakat online melalui FPX, Sistem Pesanan Ringkas (SMS) sehinggalah kepada pembayaran secara kaunter drive thru. Semuanya adalah tidak lain semata-mata untuk memastikan umat Islam dapat menunaikan kewajipan ini tanpa sebarang alasan.

Kaunter zakat drive thru di Masjid Tuanku Mizan Putrajaya

Inilah salah satu kehebatan yang ada di Putrajaya. Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di Putrajaya telah pun melaksanakan satu kaedah yang lebih mudah kepada warga Putrajaya iaitu dengan membuka kaunter zakt fitrah secara drive thru (pandu lalu) di hadapan pintu utama masjid berkenaan. Ini suatu inisiatif yang sangat bernas di saat umat masa kini yang serba ringkas dan memburu kepantasan masa.

Namun begitu, bagi penulis sendiri, walaupun pelbagai kaedah menggunakan teknologi semasa telah diperkenalkan, penulis masih memilih untuk menunaikan fitrah di masjid seperti mana kebiasaannya. Masjid Negara Kuala Lumpur membuka kaunternya setiap hari bagi kemudahan warga kota. Begitu juga kaunter-kaunter yang dibuka secara mobile di serata pelusuk Kuala Lumpur termasuklah di pusat membeli belah. Kaedah tradisional membayar kepada amil dilantik adalah lebih melekat di dalam jiwa.

Pembayaran di kaunter tetap menajdi pilihan
Penulis menyeru kepada semua agar ditunaikan segera tuntutan yang wajib ini sebelum Ramadhan meninggalkan kita. Di dalam kesibukan berbelanja singgah-singgahlah ke kaunter zakat yang dibuka di serata tempat terutamanya di pusat membeli belah. Buat penduduk Presint 18, kaunter zakat fitrah juga tersedia di Stesen Minyak Petronas untuk kemudahan anda semua.


Alhamdulillah tahun ni penulis dah sempat menunaikan kewajipan tersebut untuk diri sendiri dan juga tanggungan yang lain seramai 4 orang. Tahun depan belum tau lagi. Kena tanya madam dulu kot2 kalau kena tambah lagi satu resit. Hehehe.. Selamat menunaikan kewajipan zakat fitrah. Jangan lupa yer..

No comments:

Post a Comment