Sila Klik Nuffnang

Thursday 9 August 2012

Berapa Juzuk Dah..?

Menjelang penggal ketiga Ramadhan 1433H yang bermula malam ini, ramai yang akan mula bertanya-tanya sejauh mana progress program taddarus Al-Quran tahun ini. Apa tidaknya, waktu ini pastinya kebanyakan qariah-qariah taddarus di masjid, surau, madrasah, sekolah dan pejabat-pejabat sedang berkira-kira untuk mengadakan majlis khatam Al-Quran.


Pasti pelbagai persiapan telah pun diatur oleh penganjur bagi memastikan majlis khatam itu nanti berjaya dan yang paling penting para pesertanya benar-benar telah khatam 30 juzuk Al-Quran. Kalau ambil kiraan satu hari satu juzuk, nampaknya Hari Raya Aidilfitri nanti lah baru boleh diadakan khatam. Bagaimana ya...? Nak baca laju-laju ke..? Banyak "trafic light" yang kena langgar nanti. Hukum tajwid tunggang langgang pulak nanti. Lagi satu hal, bukannya semua yang pandu ferrari. "Datsun tonggek" keluaran 1970 pun masih follow dibelakang.

Cabaran Program Taddarus Al-Quran

Inilah dikatakan cabaran bagi sesebuah penganjuran program taddarus Al-Quran di masjid, surau dan pejabat. Perkara pertama yang difikirkan pasti kesudahan 30 juzuk yang menepati target masa. Alternatifnya, diwujudkan beberapa kumpulan kecil dan dibahagi juzuk-juzuk tertentu untuk dibaca. Penting disini ialah, setiap kumpulan perlu ada seorang pembimbing yang arif tentang kaedah bacaan, makhraj dan tajwid.

Cabaran yang paling besar disesetengah tempat yang kurang popular ialah untuk menarik minat masayarakat setempat untuk bersama di dalam program taddarus. Di surau-surau 'amatur' terutamanya, mungkin hanya boleh mengumpul bilangan peserta kurng daripada 20 orang. Para muslimat sudah tentu sukar memberi komitmen masa untuk bersama di dalam program taddarus. Alasan menjaga anak, menyediakan juadah, mengemas rumah dan sebagainya akan disusun untuk memperlihatkan betapa sukarnya mereka untuk bersama dalam program membesarkan Al-Quran ini. Mungkin sahaja di rumah mereka membaca, namun adakah terjamin kualiti bacaan tersebut tanpa bimbingan.

Bagi kaum lelaki pula, susah hendak diperkatakan. Selepas berbuka puasa, rasanya bilangan yang mencuci periuk belanga sudah tentunya paling minoriti. Hanya bersandar di depan televisyen menyaksikan warta berita lalu terlelap kekenyangan. Malangnya jika itu adalah sikap majoriti lelaki Muslim masa kini. Belum ditambah lagi dengan yang beralasan bacaannya tidak lancar dan akan melambatkan peserta-peserta lain bertaddarus. Itu semua perspektif yang silap. Taddarus bukan pertandingan kejar mengejar seperti yang disangkakan. Taddarus adalah ruang terbaik memperbaiki bacaan dan belajar sesuatu daripada mereka yang boleh membimbing bacaan kita.

Belajarlah Sesuatu Dari Program Ini

Bagi penulis, penekanan kepada memperbaiki kualiti bacaan Al-Quran adalah sesuatu yang perlu dititikberatkan sepanjang program taddarus Al-Quran. Mungkin hari ini kita merangkak, esok lusa sudah mampu bertatih, minggu depan berjalan lurus dan akhirnya pasti kita mampu berlari sama laju dengan orang lain. Itulah hakikat sebuah pembelajaran. Jiwa Muslim secara fitrahnya pasti akan mampu menguasai pembelajaran Al-Quran. Tinggal lagi tekad perlu ditanam di dalam diri sendiri.

Rugi rasanya jika kesempatan bertaddarus Al-Quran ini tidak direbut oleh masyarakat kita hari ini. Sedang kita bersungguh-sungguh menghantar anak ke kelas-kelas Al-Quran, pernahkah kita nilai tahap kita pula dimana. Penulis merasakan bahawa, sebagai pemimpin keluarga (suami/bapa) dan timbalannya (isteri/ibu), ilmu Al-Quran WAJIB ada di dalam diri mereka terlebih dahulu sebelum diimplementasikan kepada anak-anak. Itulah sebenar-benar Muslim di dalam sesebuah institusi kekeluargaan.

Belum terlambat untuk belajar sesuatu daripada Al-Quran. Baik dari segi bacaannya, ilmu-ilmu yang terkandung di dalamnya hatta kepada penghayatan yang sangat mendalam. Ambillah peluang untuk bersama di dalam program yang meninggikan syiar Al-Quran supaya kita sebagai Muslim dipandang mulia oleh kaum-kaum lain. Setiap penciptaan yang dijadikan oleh Allah tidak lain pasti akan tunduk kepada apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW di dalam kitab Al-Quran.

Firman Allah:

No comments:

Post a Comment