Sila Klik Nuffnang

Saturday 9 June 2012

Tolong...!! Ini bukan WALLPAPER

Keindahan dan hiasan memang suatu perkara lumrah di dalam diri manusia. Apatah lagi di zaman moden ini, ramai yang berkejar-kejar untuk memperhiasi diri, penampilan, kenderaan (kereta Kancil boleh disolek menjadi Vios), termasuk jugalah rumah tempat kita beristirehat. Islam memang mementingkan keindahan dan kebersihan rumah tidak kira di luar mahupun di dalamnya.

Waah..hebat dekorasi tuan rumah ni..

Mari kita lihat di dalam rumah yang dihiasi dengan pelbagai susun atur, dekorasi hinggalah perhiasan-perhiasan dinding seperti wallpaper dan sebagainya. Menarik bukan..? Jika kita pergi ke rumah yang penuh dengan gantungan ayat-ayat Al-Quran pasti ada yang merasa kegum dengan tuan rumah. "Alim tuan rumah ni..".


Antara hiasan ayat-ayat Al-Quran di rumah

Pasti anda biasa melihat hiasan-hiasan seperti gambar di atas di rumah-rumah saudara, sahabat, jiran atau mungkin di rumah anda sendiri. Apa pendapat anda..? Beranikah anda memaklumkan kepada tuan rumah tersebut bahawa ini bukan wallpaper.. tetapi ini adalah syariat Allah yang diturunkan kepada manusia. Apa isunya..?

Post kali ini sebenarnya ingin memetik pesanan melalui khutbah yang penulis dengar pada hari Jumaat lalu. Tajuk khutbah tersebut ialah "Cemerlang Dengan Al-Quran".  Antara petikan yang penulis berasa tertarik ialah ramai umat Islam hari ini hanya mengambil Al-Quran sebagai "kitab berkat" semata-mata. Tidak kurang juga yang berbangga mempamerkan hiasan yang mahal daripada potongan ayat-ayat Al-Quran. Walhal sebenar-benar keperluan umat Islam ialah memperlajari, menghayati, mengamal dan hidup dengan panduan Al-Quran itu.

Betapa ruginya kita jika difikirkan semula. Ayat-ayat yang bermaksud untuk membimbing kita kepada jalan Allah hanya dibiarkan kaku di dinding-dinding rumah, sedangkan kita lebih gemar mendendangkan lagu-lagu yang melalaikan. Tidak keterlaluan jika dikatakan ada yang melakukan perbagai kemungkaran di rumah sedangkan dinding rumah itu tersergam indah ayat-ayat Allah. Inilah isu yang perlu sampai kepada setiap pemilik rumah dan umat Islam amnya.

Khutbah yang penulis dengar di Masjid Negara itu juga antara lain menyeru agar kita mengambil peluang-peluang yang ada untuk mempelajari Al-Quran, baik dari segi bacaannya, tajwid, tafsir dan hafazan termasuk juga penghayatan-penghayatan Al-Quran di dalam majlis ilmu. Surau Wahbah Al-Zuhaily juga menyediakan kelas-kelas pembelajaran Al-Quran khas untuk penduduknya malah dibuka kepada sesiapa sahaja yang mendambakan keredhaan Allah yang sebenar. Maka, marilah kita jadikan Al-Quran bukan sebagai penghias dinding atau wallpaper, tetapi sebagai petunjuk dalam hidup kita sebelum bertemu Pencipta Yang Kekal Abadi.

Akhirnya, hayatilah firman Allah di dalam Al-Quran di dalam Surah Al-Israa' ayat 9 ini:


Kepada sesiapa yang tidak terdengar khutbah ini, sila kepautan di bawah untuk membaca teks khutbah jumaat ini. Kredit kepada JAKIM di atas khutbah yang baik seperti ini.



No comments:

Post a Comment