Sila Klik Nuffnang

Monday 11 June 2012

Pecah Lagi..!!!

Apa sudah jadi dengan masyarakat kita sekarang ni..? Tidak habis-habis dengan masalah jenayah. Satu persatu kejadian tidak bertanggungjawab berlaku di kawasan perumahan penjawat awam Presint 18 Fasa R12 ini. Sebelum ini terdapat aduan yang melibatkan laporan polis berkenaan kejadian vandalisme terhadap peralatan bomba.
Jumaat yang lalu (8 Jun 2012), jemaah Surau Wahbah Al-Zuhaily sekali lagi digemparkan dengan kejadian tabung surau dipecahkan oleh individu yang tidak bertanggungjawab. Lebih menyedihkan wang sumbangan jemaah yang hadir ke surau juga lesap dilarikan si pelakunya.
Pengerusi menunjukkan tabung yang telah dipecahkan

Menurut bendahari surau, kejadian ini dianggarkan berlaku pada waktu siang 8 Jun bersamaan hari jumaat (penghulu segala hari). Ini berdasarkan pemeriksaan yang dilakukan pada malam sebelumnya mendapati tabung berada di dalam keadaan yang baik. Tabung tersebut disedari pecah ketika mana jemaah surau selesai menunaikan solat maghrib pada hari tersebut.
Kes pecah tabung Surau Wahbah Al-Zuhaily ini telah beberapa kali berlaku dan sebanyak 3 laporan polis telah di buat di IPD Putrajaya sebelum ini. Walaupun begitu, masih lagi belum memperlihatkan aktiviti tidak bermoral ini mampu dihentikan. Modus operandi 'penjenayah' kali ini berbeza kerana mereka tidak lagi mengumpil 'solex' tabung, sebaliknya mematahkan besi pemegang 'solex' dengan kaedah melayur dengan api terlebih dahulu. Mungkin strategi ini telah dirancang lama kerana terdapat kesan bakar pada besi tersebut.
Besi yang dipatahkan oleh penjenayah

 Kunci solex tidak dirosakkan, tetapi tabung berjaya dibuka

Amatlah malang bagi kami selaku Ahli Jawatankuasa Surau Wahbah Al-Zuhaily kerana di saat bulan Ramadhan semakin hampir kejadian seperti ini menimpa rumah Allah nan suci ini. Sedang pihak surau giat mencari dana untuk program Ramadhan, salah satu sumber telah diceroboh oleh hamba Allah yang belum mengerti betapa beratnya dosa pelakuan sebegini.

Harapan kami semoga pihak-pihak berkuasa untuk sama membantu keselamatan dan hak-hak surau. Ini bukannya untuk kepentingan kami, tetapi untuk menjana aktiviti ummah berlandaskan petunjuk syariat. Ini juga adalah hak seluruh penduduk Presint 18 Fasa R12. Mohon perhatian PDRM, KRT, SRS dan seluruh penduduk untuk menjaga infrasruktur di rumah Allah ini.

Bantulah dana dan keselamatan tabung ini.

No comments:

Post a Comment