Sila Klik Nuffnang

Saturday 16 June 2012

Terkini: Jerebu Di Lembah Kelang Membimbangkan

Kawasan sekitar Lembah Kelang dilaporkan telah mengalami masalah jerebu bermula Jumaat (15 Jun) di mana hampir kesemua bandar-bandar utama terjejas. Menurut laporan daripada sumber-sumber berita memaklumkan bahawa ianya adalah berpunca daripada kebakaran hutan di Sumatera, Indonesia.

Penulis menyedari kejadian ini pada jam 12.00 tengahari 15 Jun lalu ketika mana ingin memulakan perjalanan pulang dari Morib ke Putrajaya. Keadaan di sekitar kawasan Morib dan Banting amat membimbangkan di mana jarak penglihatan tidak jauh. Setiba di Putrajaya jerebu masih kelihatan namun tidak seteruk apa yang berlaku di Morib dan Banting.

Di Kuala Lumpur hari ini, penulis sempat merakamkan keadaan terkini pada jam 3.30 petang di tengah-tengah Ibukota Kuala Lumpur di mana kebanyakan bangunan-bangunan utama tidak kelihatan dengan jelas seperti sedia kala.

Dirakamkan di Pejabat penulis di belakang Dataran Merdeka

Berdasarkan gambar di atas, hanya tiang bendera Malaysia di Dataran Merdeka sahaja yang jelas kelihatan iaitu berjarak kurang 100 meter daripada pejabat penulis. Bangunan lain kelihatan amat kabur daripada pandangan mata kasar.



Pandangan ke arah KLCC dan KL Tower

Manakala penglihatan ke arah KLCC dan KL Tower juga amat kabur sedangkan pada keadaan biasa, kedua-dua bangunan tersebut dapat dirakamkan dengan jelas.

Berikut adalah bacaaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) bagi beberapa kawasan di Lembah Kelang yang dicatakan pada jam 11.00 pagi 16 Jun 2012.
  • Kuala Lumpur (84)
  • Petaling Jaya (85)
  • Cheras (91)
  • Shah Alam (106)
  • Perlabuhan Klang (130)
  • Kuala Selangor (131)
Berikut adalah nilai bacaan kadar pencemaran udara IPU:

Indeks Pencemaran Udara (IPU)
Sehubungan dengan itu, adalah dinasihatkan kepada semua warga Lembah Kelang terutamanya di Putrajaya yang masih belum terjejas teruk untuk terus mengikuti perkembangan masalah jerebu ini. Dilaporkan jerebu kemungkinan akan bertambah buruk selagi mana kebakaran di Sumatera belum dapat dipulihkan. Kurangkan aktiviti di luar terutamanya kanak-kanak bagi mengelakkan sebarang masalah kesihatan. Hentikan juga pembakaran terbuka yang boleh menyumbang kepada berlakunya jerebu seperti ini.

No comments:

Post a Comment