Sila Klik Nuffnang

Thursday 28 February 2013

Abadikan Kasih Seorang Ayah

Pernahkah kita terfikir betapa tingginya nilai kasih seorang ayah terhadap anak? Pasti tidak kesampaian akal ini untuk memikirkan betapa hebatnya kasih sayang itu. Namun, kita masih boleh menghayatinya melalui lakaran kartun di bawah:


Coretan ringkas kasih seorang ayah ini amat menyentuh hati. Mungkin sewaktu kecil dulu kita tidak menyedari hakikat ini. Namun, apabila kita sendiri menjadi seorang ayah, pasti kita akan terfikir... "Dahulu, ayahku juga pasti melakukan seperti apa yang aku lakukan kepada anakku".

Sahabatku... Adakah kita telah bersedia untuk menunaikan tanggungjawab kita pula kepada seorang insan yang bergelar ayah? Di saat kita kecil, dia menyiram penuh cermat tubuh anaknya ini. Dia juga pasti mengenakan kita dengan pakaian-pakaian yang segak. Tubuhnya juga menjadi tempat permainan kita di waktu lapang.

Kini.. Termampukah pula untuk kita siram tubuh kaku seorang ayah di saat nyawanya diambil Ilahi..? Arifkah kita untuk mempersiapkan pakaian terkahirnya sebelum bertandang ke alam barzakh..? Gagahkah kita untuk mengusung jasad itu ke perjalanan terakhirnya di dunia ini..? 

Marilah sama-sama kita lengkapkan pengetahuan fardhu kifayah di dalam diri kita. Kematian insan-insan tersayang pasti akan menjengah kehidupan kita. Maka, bersedialah untuk membalas jasa kedua ibu bapa kita. Abadikan kasih mereka di saat mereka mengakhiri usia di bumi Allah ini.

Pengumuman

Kursus Pengurusan Jenazah, Surau Wahbah Al-Zuhaily akan diadakan pada ketetapan seperti berikut:

Tarikh:  
9 Mac 2013 (Sabtu)

Masa:  
8.30 pagi - 5.00 petang

Tempat: 
 Surau Wahbah Al-Zuhaily
Presint 18 Fasa R12, Putrajaya

Yuran  :  RM 5.00 seorang

Untuk keterangan lanjut dan pendaftaran, sila hubungi En. Mohd Arifin di talian 013-9815378.

Bersamalah kita menimba ilmu pengurusan jenazah ini. Semoga ia akan dapat menjadi bekalan tatkala kita diperlukan oleh insan-insan tersayang yang pergi mengadap Ilahi. InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment