Sila Klik Nuffnang

Friday 15 February 2013

Suasana Ceramah Maulidur Rasul 1434H (1)

7 Februari 2013 pastinya kekal menjadi kenangan sepanjang sejarah perjalanan kerja-kerja dakwah bersama Surau Wahbah Al-Zuhaily. Surau yang juga mencipta pelbagai sejarah tersendiri walaupun hanya berusia 4 tahun hayatnya dan dikendalikan juga oleh tenaga-tenaga muda yang cetek pengalamannya.

Umum telah maklum berkenaan sejarah baru di bumi Putrajaya apabila seorang pendakwah dan ulama' terkenal di Malaysia julung kalinya berceramah di Wilayah ini. Surau Wahbah Al-Zuhaily menjadi tempat ukiran sejarah itu. Semoga sejarah ini tidak terhenti sehingga ini. Diharap kesinambungannya kekal berterusan. 

Di sini penulis ingin berkongsi detik-detik bersejarah itu secara bergambar. Biarlah ia berbicara bersama kepingan-kepingan kenangan yang dirakam oleh AJK dan sahabat-sahabat yang sudi untuk dikongsikan kepada umum. Video juga ada dirakamkan pada program itu, insyaAllah dikesempatan lain video itu juga akan dikongsi bersama.

Kelihatan Pengerusi Surau Wahbah Al-Zuhaily (En. Abdul Azim) sedang menanti ketibaan penceramah dan juga hadirin.

Mengejutkan apabila terdapat penjaja memohon untuk berniaga di perkarangan Surau setelah mendapat info Program Ceramah Perdana Maulidur Rasul 1434H ini.

Program bermula selepas solat Maghrib berjemaah dengan alunan selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Suasana yang pasti mengundang rindu terhadap Baginda.

Ustaz Aqif memimpin bacaan selawat dengan penuh semangat bersama jemaah yang lain.

Jurukamera turut sama berselawat sambil mendapatkan video shot terbaik untuk dijadikan rakaman sepanjang program ini.

Pengacara majlis (En. Fikri) memulakan program ceramah perdana dengan ucapan alu-aluan dan selamat datang kepada penceramah dan seluruh hadirin.

Y. Bhg. Al-Fadhil Dato' Ustaz Haji Ismail bin Kamus, mengambil tempat untuk memulakan ceramah perdana Maulidur Rasul 1434H.

Para hadirin menanti dengan penuh sabar ceramah yang akan disampaikain oleh Dato' Ismail Kamus.
Para muslimat yang hadir sejak dari awal dan sama-sama mendirikan solat maghrib berjemaah.

Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus memulakan bicara dengan mengunkap keindahan susunan bacaan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW.

Para pencinta ilmu tekun mendengar butiran mutiara daripada seorang ulama'.

Walaupun sedikit kelihatan uzur, namun ceramah Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus masih lagi bertenaga dan sentiasa dihayati bibit-bibit katanya oleh para hadirin.

Pelbagai reaksi daripada para hadirin terhadap isi kandungan ceramah. Ada yang tersenyum, ada yang khusyuk dan ada juga yang serius mengambil inti pati ceramah sebagai tambahan ilmu di dada.

Gelagat seorang muslimat yang menarik perhatian lensa kamera. Biar pun dikejauhan, ukhti ini tetap merakam kenagan berada di dalam majlis ilmu bersama Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus.

Suasana Surau Wahbah Al-Zuhaily yang dipenuhi hadirin sehingga ke pintu masuk.

Ini pula keadaan yang dirakam di sebelah depan surau yang dipenuhi pencinta-pencinta majlis ilmu.

Ustaz Ismail Kamus: "Benarlah pesan Luqman kepada anaknya, 'wahai anakku, jika engkau melihat majlis ilmu, duduklah kamu di dalamnya (seperti hari ini), moga-moga jika rahmat diturunkan engkau juga akan tumpang sama. Jika terlihat majlis maksiat macam konsert jom heboh, jangan sesekali kau singgah. Bimbang nanti jika diturunkan azab engkau juga akan terkena sama'."

Sesekali Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus berceloteh, pasti akan mencuit hati para hadirin. Inilah yang dikatakan, majlis agama juga ada hiburan untuk hati-hati manusia.

Ustaz Ismail Kamus: " Tidur itu mati sementara, Mati itu tidur selama-lamanya." Allahu Akbar.. Adakah kita telah benar-benar bersedia..?

Ustaz Ismail Kamus: "Menziarah kubur itu penting, bersedia untuk kubur itu lebih penting."

Muslimat yang hadir ke majlis ilmu pasti tergolong di dalam serikandi Islam. Kelihatan Ketua Unit Qariah, JAWI Caw. Putrajaya turut sama hadit memeriahkan majlis.

Pengerusi Surau Wahbah Al-Zuhaily menyampaikan cenderahati kepada Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus.

Lagi paparan suasana selepas selesai majlis pada post kedua "Suasana Ceramah Maulidur Rasul 1434H (2)"

No comments:

Post a Comment