Sila Klik Nuffnang

Friday 15 February 2013

Suasana Ceramah Maulidur Rasul 1434H (2)

Kemeriahan dan pengimarahan di Surau Wahbah Al-Zuhaily ketika Program Ceramah Maulidur Rasul 1434H sempat dirakamkan suasananya selepas ceramah selesai. Ini adalah tanda betapa sebenarnya masyarakat di Putrajaya amat dahagakan majlis-majlis ilmiah seperti ini. Anda perlu nilai sebagai perbandingan apa yang lebih baik perlu dilakukan untuk penduduk Putrajaya.

Al-Fadhil Dato' Ustaz Haji Ismail bin Kamus menjadi imam solat maghrib dan isyak berjemaah serta memimpin bacaan doa. Ya Allah, jadikanlah bumi Putrajaya ini sentiasa dinaungi oleh rahmat-Mu. Muliakan Negeri kami dengan majlis-majlis ilmu yang membesarkan-Mu. Amin Ya Rabbal A'lamin.

Limpahan jemaah sehingga ke bahagian luar Surau untuk sama-sama menghayati majlis ilmu paling besar pernah dinajurkan oleh Surau Wahbah Al-Zuhaily.


AJK Surau Wahbah Al-Zuhaily bertungkus lumus menyediakan jamuan makan kepada hadirin. Sambutan hangat yang menyebabkan makanan terpaksa dibahagikan dengan sebaik mungkin.

Kelihatan AJK Kawasan Rukun Tetangga (KRT) turut sama membantu kerja-kerja jamuan di sebelah belakang Surau.

Para jemaah yang hadir mengambil kesempatan untuk mendekati Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus seusai solat isyak berjemaah.

Sudut Buletin SWAZ yang memaparkan suasana beberapa program yang dianjurkan oleh Surau Wahbah Al-Zuhaily.

Para hadirin mengambil kesempatan bersamalan dengan Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus. Ada juga yang merakamkan gambar kenangan bersama ulama' kesayangan mereka ini.

Orang kuat program, Sdr. Faisal tidak melepaskan peluang untuk merakamkan gambar bersama Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus walaupun beliau sedang menyantuni para jemaah.

Pengerusi Surau Wahbah Al-Zuhaily, En. Abdul Azim bin Abu Ziden merakamkan ucapan penghargaan di dalam video program. Video program insyaAllah akan dijual sebagai dana pengimarahan Surau Wahbah Al-Zuhaily.

Sebahagian AJK dan para jemaah yang hadir mengambil kesempatan merakamkan gambar bersama Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus.

Tidak ketinggalan sahabat-sahabat yang membawa anak kecil bergambar bersama ulama'. Mudah-mudahan anak-anak ini mendapat keberkatan daripada Allah SWT.

Abang Kamarudzaman (kiri), antara AJK kuat yang bertungkus lumus mengendalikan kerja-kerja belakang tabir, sempat merakamkan gambar bersama Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus.

Para hadirin dihidangkan dengan sedikit jamuan makan malam yang ditaja khas oleh Dato' Jawaher Ali, pemilik perusahaan Restoran Ali Maju.

Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus menikmati jamuan makan malam dengan penuh selera memandang ini adalah kami pertama beliau memberikan ceramah di Surau/Masjid kawasan Putrajaya.

Suasana di khemah utama ketika jamuan makan malam. Para hadirin terpaksa bergilir untuk mendapatkan tempat dan ada yang terpaksa mencari kawasan lain di sekitar Surau.

Pengerusi Surau menyantuni para hadirin ketika makan malam termasuklah pegawai khas Timbalan Menteri Belia dan Sukan serta AJK PAS Kawasan Putrajaya.

Para muslimat menikmati hidangan makan malam di sebelah tepi dewan solat wanita sambil mengambil kesempatan berukhuwah sesama mereka.
 
Pengerusi Surau Wahbah Al-Zuhaily mengiringi Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus berlepas pulang meninggalkan kenangan ceramah pertamanya di Putrajaya bersama Surau Wahbah Al-Zuhaily.

Sosok tubuh ini pasti akan dirindui oleh masyarakat di Putrajaya. Berbelas tahun lamanya untuk menanti kehadiran beliau. Selepas ini diharap bumi Putrajaya akan terus digegarkan dengan kuliah dan ceramahnya. Ya Allah.. Berikanlah kesihatan yang berterusan kepada Al-Fadhil Dato' Ustaz Haji Ismail bin Kamus. Semoga kehadirannya ke bumi Putrajaya ini menjadi pemangkin berkembangnya majlis ilmu di Wilayah tercinta ini. InsyaAllah..


P/S:  Surau Wahbah Al-Zuhaily sedang merancang untuk merealisasikan kehadiran Al-Fadhil Ustaz Azhar Idrus ke Putrajaya di dalam program ceramah/kuliah. Sama-sama doakan agar kami berjaya. Semoga dipermudahkan oleh Allah biar pun pelbagai rintangan terpaksa lalui.

1 comment:

  1. Assalamu'alaikum Encik Azim Ziden,

    Bagaimana untuk saya dapat video ceramah Ustaz Ismail Kamus secara online? saya sangat berminat dengan Ustaz & Encik Azim. Sekian

    ReplyDelete