Sila Klik Nuffnang

Tuesday 20 November 2012

Bertanggungjawablah.. Jangan Tiru Perangai Yahudi

Telah menjadi perangai Yahudi bahawa mereka adalah kaum yang paling tidak boleh dipercayai. Serangan ke atas penduduk Palestine di Gaza dikatakan adalah kerana ingin menyerang pejuang-pejuang Hamas dan pengganas. Siapa yang ganas sebenarnya telah diketahui oleh mata dunia.

Namun begitu, entry kali ini bukan bertujuan memanjangkan perbincangan kejadian serangan Israel ke atas Palestine. Mungkin cerita itu akan disambung selepas daripada entry ini. Ini adalah kisah perihal penduduk yang berlaku di kawasan Presint 18 Fasa R12. Nampak macam keras untuk disamakan dengan kisah di Palestine, namun sekadar ingin menasihati diri sendiri serta sekalian pembaca supaya kita tidak terikut-ikut sifat tidak bertanggungjawab puak Israel.

Sebuah kereta di gesel tanpa rasa tanggungjawab oleh si pelaku.

Gambar di atas dirakam di tempat letak kereta di antara blok C dan D, Presint 18 Fasa R12. Kecil sahaja isunya. Kesannya pun sangat sedikit dari segi fizikal kereta yang tergores tersebut. Tapi, soal sikap dan tanggungjawab itu yang besar perlu kita rungkap satu persatu. Pasti anda semua tahu apa yang berlaku. Ya..kereta di atas telah digesel oleh sebuah kereta lain walaupun diparkir elok di dalam petak yang disediakan.

Persoalan sikap bertanggungjawab inilah yang perlu dititik beratkan di dalam kehidupan berjiran lebih-lebih lagi sesama Muslim. Islam menganjurkan umatnya untuk bertoleransi sesama manusia. Mengapa perlu takut jika seluruh umat Islam benar-benar hidup di dalam jalan Islam. Adakah si pelaku kejadian di atas khuatir jika berlaku pergaduhan apabila memaklumkan kepada tuan punya kereta tersebut..? Jika si pelaku ikhlas dan mengakui kesilapan itu, penulis yakin bahawa tiada apa akan berlaku. Malah si pelaku pasti akan dapat penghormatan oleh tuan kereta kerana bersikap jujur.

Benar... lebih molek jika si pelaku membayar kerugian yang dihadapi oleh tuan kereta yang dilanggar tersebut. Amaunnya juga tidaklah terlalu tinggi. Toleransi itu yang mahal harganya. Maknanya, dengan membayar dengan sikap toleransi dan bertanggungjawab itu, pasti si pelaku akan digelar 'Insan Paling Kaya Jiwanya'.

Hari Toleransi Antarabangsa baru sahaja disambut 16 November yang lalu.

Kisah ini hanyalah sebagai iktibar kepada kita semua yang hidup dalam kemasyarakatan. Ditambah pula jika kita mengaku umat Islam yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya. Apalah susahnya untuk ada rasa tanggungjawab..? Sukarkah untuk sekurang-kurangnya menulis sedikit nota kepada tuan kereta dengan ucapan maaf dan sanggup menjadi insan bertanggungawab..?

Penulis yakin, jika nilai murni ini ada pada si pelaku, pastinya tuan kereta tidak tergamak untuk mengenakan sebarang tindakan atau tuntutan ganti rugi kepada si pelaku. Itu adalah sifat terbaik sesama masyarakat yang hidup berjiran. Jadikanlah ini sebagai panduan kita di dalam meniti kehidupan seharian. Semoga dengan sikap mulia ini Allah SWT akan limpahkan rahmat-Nya yang berterusan. Jangan sesekali mengambil Yahudi sebagai ikutan kita. Waallahu'alam.

No comments:

Post a Comment