Sila Klik Nuffnang

Thursday 9 February 2012

Kuliah Muslimat Februari 2012


Perhatian kepada seluruh penduduk Presint 18, penduduk sekitar Putrajaya dan berhampiran serta sesiapa sahaja yang menyinggah blog ini. Kuliah agama khas untuk muslimat akan diadakan pada minggu ini iaitu bertarikh 12 Februari 2012 (Ahad) bersamaan dengan 19 Rabi'ul Awal 1433H jam 9.30 pagi bertempat di Surau Wahbah Al-Zuhaily. Marilah sama-sama hadir mengimarahkan majlis ilmu ini. Kepada sang suami, sampaikanlah kepada isteri dan anak-anak perempuan kalian untuk turut serta ke tempat yang sentiasa dilimpahi rahmat oleh Allah. InsyaAllah..

Berikut adalah sedikit intipati kuliah yang diadakan 2 kali sebulan ini:

Kuliah yang disampaikan oleh Ustazah Wan Morsita binti Wan Sudin ini akan menggunakan kitab popular iaitu Indahnya Hidup Bersyariat karangan pendakwah terkenal tanah air iaitu Dato' Ustaz Ismail Kamus.

Apa yang menarik berkenaan kitab ini ialah penulisannya amat interaktif bagi memudahkan sesi pembelajaran di kalangan pembacanya. Isi kandungan yang berkaitan dengan ilmu fardhu ain yang amat berguna ini diolah dalam teknik penulisan, bergambar, pointing note dan ringkas tetapi padat. Walaupun begitu, bagi yang kurang arif atau kurang mengetahui tentang bab-bab feqah dan syariat-syariat Islam, kupasan yang lebih mendalam diperlukan daripada mualim/mualimah supaya lengkap ilmu pengetahun di dada.

Jadikanlah kuliah ini sebagai aktiviti tetap anda sebagai muslimah sejati dan juga kepada para isteri serta anak-anak anda.

Diharap majlis ilmu sebegini terus menjadi program terbaik harian/mingguan kita semua. Sampaikanlah kepada semua rakan-rakan, kaum keluarga, jiran tetangga atau sesiapa sahaja yang anda temui untuk menyerikan setiap program berbentuk ilmiah ini. Hayatilah firman Allah ini sebagai penutup bicara:

"Hai orang-orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu: "Berlapang-lapanglah (masa) dalam majlis (ilmu)", maka lapangkanlah, nescaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan: "Berdirilah kamu, maka berdirilah, nescaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan."
(Surah Al-Mujaadillah 58:11)

Waalahu'alam.

No comments:

Post a Comment