Sila Klik Nuffnang

Saturday 28 January 2012

Ahli Jawatankuasa Surau Wahbah al-Zuhaily

(Gambar sebahagian daripada AJK Surau Wahbah Al-Zuhaily)

Seperti mana organisasi pentadbiran surau dan masjid yang lain, Surau Wahbah Al-Zuhaily (SWAZ) juga merupakan sebuah organisasi yang ditadbir oleh satu jawatankuasa yang dilantik secara sah melalui sesi pemilihan di dalam Mesyuarat Agung Tahunan (AGM). Pada April 2011, AGM yang kedua telah berjaya diadakan untuk melantik ahli jawatankuasa SWAZ bagi sesi 2011/2013. Pemilihan ini juga adalah bagi menggantikan Jawatankuasa Penaja yang ditubuhkan pada Februari 2009. AGM ini telah berjaya menarik kehadiran hampir 500 orang penduduk dan hasilnya satu jawatankuasa telah dibentuk dengan sistem yang demokratik lagi teratur.
  
 




(Beberapa gambar ketika AGM ke-2 Surau Wahbah Al-Zuhaily)


Berikut adalah senarai penuh Ahli Jawatankuasa Surau Wahbah Al-Zuhaily sesi 2011/2013:

Pengerusi
Encik Abdul Azim bin Abu Ziden

Timb. Pengerusi
Encik Mohd Ali bin Sulaiman

Setiausaha
Encik Mustaim bin Haji Mat
  
Pen. Setiausaha
Encik Rosli bin Yaacob
  
Bendahari
Encik Mohd Rizal bin Abd Aziz

Pen. Bendahari
Encik Muhammad Izham bin Ahmad

Biro Dakwah & Pendidikan
Ustaz Abdul Muhaimin bin Mahmood

Biro Kebajikan & Khairat
Encik Mohd Ariffin bin Haji Abd. Karim

Biro Ekonomi
Ustaz Muhammad Hijaz bin Ramli

Biro Penerangan
Encik Mohd Fikri bin Abd Manaf

Biro Kebersihan & Keceriaan
Encik Mohd Firdaus bin Mohd Noor

Biro Sukan & Sosial
Encik Mohd Haziman Nizam Fitri bin abd Rahman

Biro Hal Ehwal Wanita
Puan Salmah binti Salleh

Wakil Blok A
Encik Mohd Subki bin Haji Hassan

Wakil Blok B
Encik Salzeli bin Salim

Wakil Blok C
Encik Ahmad Fadil bin Basar

Wakil Blok D
Encik Mohd Bakhtiar bin Samad

Wakil Blok E
Tiada/Kosong  (Dipangku oleh En. Mohd Bakhtiar bin Samad)

Wakil Blok F
Encik Mohamad bin Mahmood

Wakil Blok G
Encik Mohd Naim bin Jan

Wakil Blok H
Encik Mahadzir bin Ismail

PERANAN & TANGGUNGJAWAB WAKIL-WAKIL BLOK

Bagi mengelakkan kekeliruan di kalangan penduduk Presint 18 Fasa R12, ingin saya mengulas serba sedikit tentang peranan dan tanggungjawab wakil-wakil blok yang telah dilantik. Ini adalah berikutan banyak salah faham telah berlaku antara tugas yang sepatutnya dilaksanakan oleh wakil blok lantikan surau dan juga wakil blok yang melibatkan kesatuan penduduk atau rukun tetangga.

Sebenarnya, lantikan wakil blok ini adalah berfungsi sebagai perantara atau penyampai kepada penduduk tentang infomasi terkini dan program-program yang diadakan oleh pihak Surau Wahbah Al-Zuhaily. Untuk pengetahuan, jumlah penduduk dan blok yang banyak menyebabkan perlunya kekuatan tambahan daripada wakil blok bagi membantu biro-biro agar setiap aktiviti surau dapat disalurkan kepada seluruh penghuni Presint 18 Fasa R12. Bagi kebanyakan penduduk yang 'kurang aktif', terdapat juga yang mengajukan permasalahan-permasalahan lain seperti keselamatan, kebersihan, khidmat sosial dan sebagainya. Ingin dimaklumkan disini, bahawa ianya tidaklah tertakluk di bawah peruntukan secara khusus kepada wakil-wakil blok lantikan surau kerana dibimbangi akan melangkau peranan pihak kesatuan penduduk atau rukun tetangga.

Walau bagaimanapun, disebabkan rasa tanggungjawab ke atas komuniti, pihak AJK Surau Wahbah Al-Zuhaily telah pun bersetuju untuk sama-sama membantu sedaya yang termampu jika terdapat apa-apa permasalahan yang memerlukan sesebuah jawatankuasa menanganinya. Oleh yang demikian, tidaklah menjadi keberatan daripada pihak kami untuk terus menerima aduan yang diluar daripada maslahat keagamaan dan berkaitan dengan aktiviti surau. Anda semua adalah jemaah Surau Wahbah Al-Zuhaily dan kami tetap bersama anda sekadar termampu.

Akhirnya, seluruh barisan Ahli Jawatankuasa Surau Wahbah Al-Zuhaily mengharapkan kesudian semua penduduk untuk bersatu dan mengimarahkan rumah Allah yang tersergam indah di kawasan kediaman kita. Semoga kita beroleh rahmat daripada-Nya. Amin Ya Robbal A'lamin..



No comments:

Post a Comment