Sila Klik Nuffnang

Wednesday 26 September 2012

Suasana Gotong Royong Majlis Aidilfitri

Assalamualaikum wbt.
Pertama sekali, penulis ingin memohon maaf kerana kegagalan untuk update dan post sebarang entry di dalam blog ini sejak sekian lama. Sebenarnya telah ada beberapa entry yang berada di dalam 'draf', tetapi kepadatan jadual harian membataskan usaha untuk menyiapkan entry-entry tersebut. Di bawah adalah antara entry yang lama belum sempat penulis post walaupun aktiviti ini dirakam hampir sebulan yang lalu.

Suasana yang dirakamkan pada 8 September 2012 ini adalah antara memori baru yang dicatatkan di dalam diari Surau Wahbah Al-Zuhaily. Pada malam sebelum Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri, para AJK, ahli jemaah dan penduduk telah pun mula bergotong-royong menyediakan juadah hari raya seperti rendang, nasi impit dan lontong.

Apa yang menjadi kebanggaan penulis ialah kehadiran penduduk yang bukan di kalangan AJK amat memberangsangkan. Lebih menimbulkan perasaan teruja ialah penglibatan kaum Muslimat semasa gotong-royong ini adalah pertama kali melebihi angka 10 orang. Seluruh AJK Surau Wahbah Al-Zuhaily amat gembira dengan komitmen tinggi para penduduk Presint 18 Fasa R12 ini. Tahniah, syabas dan terima kasih diucapkan.

Ikuti sorotan gambar-gambar yang dirakamkan semasa sesi gotong-royong tersebut. Semoga ianya akan terus menimbulkan minat penduduk untuk bersama di dalam aktiviti surau di masa akan datang.

Gotong-royong bermula seawal jam 9.00 malam dengan acara membasuh ayam sebelum dijadikan rendang.

En. Fadil (blok C) berjaya membida tender memotong 10 ekor ayam yang siap dibasuh.

En. Mad (tengah) menunjukkan kreativiti beliau untuk memasak rendang menggunakan tray sahaja. Biar betul..??

Sebahagian Muslimat yang sama-sama bergotong-royong menyediakan keperluan memasak. Potong bawang kak yer.. Gosip-gosip kejap lagi kita cerita. Hehehe.. Jangan Marah.

Pegawai KDN (Oren) dan Pegawai Bomba (Hitam) tiba di lokasi untuk memantau keadaan keselamatan petugas-petugas di Surau Wahbah Al-Zuhaily.

Faizal (depan): "Apa kena Romzi ni.. Aku sikit punye ensem dia tak nak amik gambar. Troli jugak yang dia berkenan."

Zaid : "Air Tea O je malam ni bang..?"
Mahadzir : "Ini je resepi yang saya tau.."

Eden Harzard dan Fernando Torres diberi cuti untuk kerja-kerja amal di Surau selepas kekalahan 1-4 kepada Atletico Madrid baru-baru ini. Hehehe...

Biar 'otai' yang tunjuk resepi rendang paling laris turun temurun. Yang muda-muda belajar pegang bekas sambal dulu yer..

Elok-elok Farid.. Jangan sampai meletup Surau ni nanti.. Besar sangat apinya tu..

Agak-agak ada gaya MasterChef ke tak yer..??

Si comel juga turut sama membantu ibu dan ayah bergotong-royong.

Surau dah jadi macam taska malam tu. Seronok anak-anak ni berkumpul sambil menunggu ibu ayah masing-masing menyiapkan juadah. InsyaAllah inilah generasi akan datang SWAZ.

Timb. Pengerusi gembira dengan pencapaian petugas-petugas yang masih tegar menjalankan kerja walaupun jam sudah hampir 12.00 malam.

En. Mad memang dilantik sebagai tukang rasa pada malam tu.

Amboi.. Suka betul akak tu (2 dari kiri). Bahan-bahan dah ready ke belum..? Kuali dah panas ni..

Next season kita kena minta manager beli Zaid'inho' ni masuk team Chelsea la.. Sambal dia sedap betul...

En. Rozaidi: "Buah dah beli belum?
Syed: "Alamak..belum lagi la.."
En. Ali: "Itu nak suruh aku la tu pegi beli.."

Sambal tu kalau dah masak bagi kami rasa sorang segelas yer.. Dah macam air sirap dah rupanye..

Setelah penat bekerja, tibalah masa untuk menjamu selera. Juadah tengah malam yang disediakan oleh Restoran Ali Maju sebagai pelengkap gotong-royong malam itu.
  
Rendang ayam yang sedia untuk disajikan pada majlis Hari Raya Aidilfitri SWAZ 2012.


Itulah sedikit rakaman sekitar program gotong-royong sempena Majlis Aidilfitri Surau Wahbah Al-Zuhaily. Suasana ini menggamit kenangan bagi seluruh AJK surau, para jemaah, ahli qariah dan penduduk Presint 18 Fasa R12. Semoga mahabbah dan semangat kejiranan seperti ini dapat diteruskan pada masa akan datang. Tahniah kepada semua yang terlibat. Jasa bakti anda hanya Allah yang berkuasa untuk membalasnya.

No comments:

Post a Comment