Sila Klik Nuffnang

Sunday 6 January 2013

Azam Tahun Baru Di Dalam Kalender Januari 2013

Tahun 2013 dah berlalu beberapa hari. Pelbagai azam dan semangat baru telah ditanam di dalam diri setiap manusia termasuklah kita yang bertauhidkan agama Allah yang benar iaitu Islam.


Rasanya apa lagi perkara yang masih kurang di dalam azam kita pada tahun-tahun terdahulu sehingga menyuruh kita membina azam yang lain setiap kali tiba tahun baru. Berjaya dalam kerjaya..? Mengumpul harta dunia..? Menamatkan zaman bujang...? Atau apa lagi azam yang anda rasa sentiasa tidak cukup. Ya..saban tahun ia tidak akan lengkap kerana satu sebab utama. Apa dia agaknya?


Jawapannya ialah kurangnya azam menambah tingkatan iman dan taqwa di dalam diri. Betul tak..? Betul atau tidak, jawapannya ada di dalam diri kita sendiri. Mungkin tidak perlu dikongsi, tetapi hakikat ini amat kuat untuk dinafikan. Namun begitu, tidak perlu resah gundah. Masih muda 2013 ini untuk dikesali. Azam baru tidak semestinya dicipta hanya pada 1 Januari. Setiap hari azam untuk menjadi hamba Allah yang bertaqwa boleh kita tanamkan. Mulakan sekarang. Jangan ditangguh-tangguh lagi.

Apabila azam menuju redha Allah itu telah di tanam, ada satu perkara yang perlu kita laksanakan dengan segera untuk mencapai kejayaannya. Tambahkanlah di dalam dadamu ilmu Allah yang tidak sesekali akan putus. Tanpa ilmu, mana mungkin 'level' taqwa itu dapat kita kecapi. Berkecai sia-sia azam itu tanpa pengetahuan sebagai seorang mukmin sejati.

Oleh itu, apa kata jika kita tinjau-tinjau di sekitar kawasan kita. Mungkin di situ ada kelas-kelas pengajian ilmu yang disediakan khas untuk kita mengecap kejayaan azam ketaqwaan kita kepada Allah. Di Surau Wahbah Al-Zuhaily sendiri pastinya ada peluang itu. Jadual sepanjang Januari ini telah disusun cantik untuk kita rebut peluang menjadi hamba Allah yang berilmu. Lihat jadual di bawah.


Tugas anda untuk mencapai azam ketaqwaan kepada Allah tidaklah sesukar yang dibayangkan. Anda hanya perlu selitkan tempoh sejam sehari untuk aktiviti harian anda bagi mengikuti kuliah-kuliah dan pengajian yang disediakan di Surau Wahbah Al-Zuhaily. Jadikan ia jadual tetap di dalam diari anda. Klik gambar jadual tersebut untuk paparan yang lebih jelas dan anda juga boleh cetak dan tampal di ruangan rumah anda. Takut lupa pulak nanti.

Bagi yang ada Facebook. Janganlah sombong + kedekut sangat untuk simpan sorang-sorang jadual tu. Post la pada wall anda. Lebih cantik lagi jika setiap hari waktu kuliah atau pengajian, anda post juga di wall facebook anda yang meriah tu. Semoga yang datang menjenguk itu dapat juga info dan dibukakan hati oleh Allah untuk hadir. Anda pula yang tolong mempromosikan majlis ilmu mudah-mudahan diberi 'syer' akhirat oleh Pencipta langit dan bumi.


Ruang dan peluang telah dibuka. Keputusan tetap di tangan anda. Anda yang perlu mencorakkan azam anda yang lebih baik. Azam terhadap 'perkara' duniawi bila-bila masa boleh diberi dan boleh ditarik. Ia juga tidak kekal selama-lamanya. Jadi, pilihlah azam terbaik iaitu azam untuk menjadi hamba yang soleh, beriman dan bertaqwa kepada-Nya. InsyaAllah dengan azam dan kesungguhan tahun baru demi mencari redha Allah akan diberi ganjaran Syurga yang kekal abadi.

Sebar-sebarkanlah...

No comments:

Post a Comment